2
عضو پیوسته انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزههای علمیه
چکیده
گسترش وسایل ارتباط جمعی (رسانهها)، تغییراتی را در سبک زندگی و همچنین رفتارهای اجتماعی و اقتصادی خانوادهها ایجاد کرده است. این تغییرات از جنبههای مختلف قابل بررسی است، حضور زنان در رسانهها را میتوان از جمله این تغییرات دانست، اعم از حضور در فیلمها و سریالها، در نقش هایی مثل نویسندگی، تهیه کنندگی، کارگردانی، بازیگری و... و یا در سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی.
در این مقاله پس از ارائه بحثی مقدماتی، سعی شده است به حضور زنان در رسانهها و بازنمایی این حضور از سوی رسانههای غربی پرداخته شود. از آنجا که این بحث میتواند رابطه مستقیم با مباحث فقهی داشته باشد، دیدگاههای فقها که از گذشته تا کنون و مخصوصاً بعد از انقلاب اسلامی ایران، نسبت به این حضور مطرح شده است نیز بیان میشود و در نهایت ضمن نتیجه گیری از بحث، با توجّه به اهمّیّت ارائه الگوی مناسب ایرانی – اسلامی، بر لزوم ارتباط بین فقها و اصحاب رسانه در جهت کاربردی کردن دیدگاههای فقهی موجود، تاکید میشود.
مرتضوی هشترودی, سیدمحمود و قربانی هنوج, محمد مهدی . (1403). حضور زنان در رسانهها مبتنی بر اندیشههای اسلامی، با محوریت دیدگاه فقها. خانواده در آیینه فقه, 9(1), 65-78.
MLA
مرتضوی هشترودی, سیدمحمود , و قربانی هنوج, محمد مهدی . "حضور زنان در رسانهها مبتنی بر اندیشههای اسلامی، با محوریت دیدگاه فقها", خانواده در آیینه فقه, 9, 1, 1403, 65-78.
HARVARD
مرتضوی هشترودی, سیدمحمود, قربانی هنوج, محمد مهدی. (1403). 'حضور زنان در رسانهها مبتنی بر اندیشههای اسلامی، با محوریت دیدگاه فقها', خانواده در آیینه فقه, 9(1), pp. 65-78.
CHICAGO
سیدمحمود مرتضوی هشترودی و محمد مهدی قربانی هنوج, "حضور زنان در رسانهها مبتنی بر اندیشههای اسلامی، با محوریت دیدگاه فقها," خانواده در آیینه فقه, 9 1 (1403): 65-78,
VANCOUVER
مرتضوی هشترودی, سیدمحمود, قربانی هنوج, محمد مهدی. حضور زنان در رسانهها مبتنی بر اندیشههای اسلامی، با محوریت دیدگاه فقها. خانواده در آیینه فقه, 1403; 9(1): 65-78.