حضور زنان در رسانه‌ها مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی، با محوریت دیدگاه فقها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پردیسان خیابان سبلان بلوار شهید کوچکی بلوار رودکی مجتمع علامه جعفری بلوک4 واحد13

2 عضو پیوسته انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه‌های علمیه

چکیده

گسترش وسایل ارتباط جمعی (رسانه‌ها)، تغییراتی را در سبک زندگی و همچنین رفتارهای اجتماعی و اقتصادی خانواده‎ها ایجاد کرده است. این تغییرات از جنبه‎های مختلف قابل بررسی است، حضور زنان در رسانه‎ها را می‌توان از جمله این تغییرات دانست، اعم از حضور در فیلم‎ها و سریالها، در نقش هایی مثل نویسندگی، تهیه کنندگی، کارگردانی، بازیگری و... و یا در سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی.
در این مقاله پس از ارائه بحثی مقدماتی، سعی شده است به حضور زنان در رسانه‎ها و بازنمایی این حضور از سوی رسانه‎های غربی پرداخته شود. از آنجا که این بحث می‌تواند رابطه مستقیم با مباحث فقهی داشته باشد، دیدگاه‎های فقها که از گذشته تا کنون و مخصوصاً بعد از انقلاب اسلامی ایران، نسبت به این حضور مطرح شده است نیز بیان می‌شود و در نهایت ضمن نتیجه گیری از بحث، با توجّه به اهمّیّت ارائه الگوی مناسب ایرانی – اسلامی، بر لزوم ارتباط بین فقها و اصحاب رسانه در جهت کاربردی کردن دیدگاه‎های فقهی موجود، تاکید می‌شود.

کلیدواژه‌ها